جلوگیری از دیابت حاملگی و تعدیل افزایش وزن در دوران بارداری با کمک ورزش در حد تعادل

احتمال ابتلا به دیابت حاملگی برای زنانی که در دوران بارداری به ورزش می پردازند، کمتر است، همچنین ورزش به تعدیل افزایش وزن مادر در طی بارداری کمک می کند، نتایج این تحقیق در مجله ی بین المللی زنان و مامایی "BJOG " منتشر شد.

دیابت حاملگی یکی از عوارض شایع دوران بارداری است، که با افزایش خطر ابتلا به اختلالات جدی مانند پره اکلامپسی، فشار خون بالا، تولد زودرس و تولد عمدی یا سزارین همراه است.دیابت بارداری می تواند اثرات طولانی مدتی بر سلامت مادر از جمله اختلال تحمل گلوکز در دراز مدت و دیابت نوع 2 داشته باشد.احتمال اضافه وزن یا چاقی کودکان مادران مبتلا به دیابت بارداری زیاد است و این موضوع آنها را در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به دیابت قرار می دهد.

افزایش وزن بیش از آن چه در دوران بارداری توصیه می شود خطرات مشابه ای برای مادران بهمراه دارد همچنین احتمال از دست دادن وزن اضافی پس از تولد نوزاد برای این زنان کمتر است.

در این بررسی سیستماتیک، یک تیم تحقیقاتی از اسپانیا نتایج حاصل از شرکت زنان باردار سالم، که قبل از بارداری به ورزش نمی پرداختند یا اندکی ورزش می کردند را در برنامه ی ورزشی دوره ی بارداری آنالیز نمودند. تجزیه و تحلیل 13 کارآزمایی( شامل بیش از 2800 زن) نشان داد که ورزش خطر ابتلا به دیابت بارداری را بیش از 30 درصد کاهش می دهد - برای زنانی که در طول بارداری به ورزش خود ادامه می دهند این کاهش حتی بیشتر(36درصد) است. این اثر برای زنانیکه به ورزشهای پرورش عضلات، قدرتی، انعطاف پذیری و هوازی می پرداختند، قوی تر بود.

ورزش همچنین اضافه وزن در طول بارداری را تعدیل می کند – افرادیکه به ورزش می پرداختند به طور متوسط ​​یک کیلوگرم سبکتر بودند- این موضوع حتی در افرادیکه برنامه ورزشی خود را در سه ماهه دوم بارداری شروع کرده اند، مشاهده می شود.

نویسنده ی این مقاله Gema Sanabria- Martinezمی گوید: نباید از انجام ورزش در دوران بارداری ترسید انجام ورزش با شدت متوسط برای مادر و نوزاد او ایمن بوده و دارای اثرات مثبت قابل توجهی بر سلامت مادر و نوزاد است.

معاون سردبیر ارشد مجله ی BJOG، مایک مارش می گوید: این تجزیه و تحلیل دقیق از مطالعات قبلی اثرات مفید ورزش را بر زنان باردار سالمی که معمولا ورزش نمی کنند یا اندکی به ورزش می پردازند، نشان می دهد، این نتایج ممکن است بر توصیه هایی که برای ورزش دوران بارداری برای زنان تدوین شده است، تأثیر گذارد. علاوه بر این مطالعات بیشتری برای بررسی وجود این تاثیرات در همه ی زنان باردار باید صورت گیرد.

منابع:

http://www.sciencedaily.com/releases/2015/06/150604162642.htm

BJOG: An International Journal of Obstetrics & Gynaecology, 2015; DOI: 10.1111/1471-0528.13429